Online Booking - Klik her!

Hold i nakken

– læs om hold i nakken og se 3 gode øvelser

Mange danskere har oplevet at få et hold i nakken. Måske er du vågnet med et hold i nakken, eller det er opstået pludseligt i forbindelse med et vrid eller en forkert bevægelse.

I denne artikel kan du læse om:

  • Hvad er et hold i nakken?
  • Er et hold i nakken farligt?
  • Hvad er årsagerne til hold i nakken?
  • Gode råd og øvelser, hvis din nakke “låser”
kæbesmerter

Illustration fra www.injurymap.com

Der findes to former for hold i nakken

Hold i nakken kan deles op i to kategorier.

1. primært hold i nakken, som er opstået uden en kendt årsag
2. sekundært hold i nakken, som er opstået som følge af en skade eller ulykke - f.eks. piskesmæld eller et fald som har påvirket nakken.

Hvis du har hold i nakken efter at være kommet til skade, anbefaler vi kraftigt, at du kontakter en læge, for at sikre du ikke har pådraget dig en mere alvorlig vævsskade.

I denne artikel kan du læse mere om primært hold i nakken, som er den type hold i nakken, der opstår “ud af det blå”.

Hvilke symptomer er der på hold i nakken?

Symptomerne på hold i nakken er, at nakken er ”låst” i en skæv stilling og du vil opleve, at der er bevægelser du ikke kan udføre med nakken. Smerten er typisk skarp og skærende fra et specifikt sted i nakken.

Hvad er årsagen til et hold i nakken?

Et primært hold i nakken opstår næsten altid uden varsel (akut) og kan udløses af mange forskellige ting. F.eks en hurtig bevægelse af nakken eller, at “du har ligget forkert” i løbet af natten. Det er ikke helt klart påvist, hvorfor nakken “låser” fast, men formentlig skyldes det vrid eller irritation i de små led i nakken (facetled), hvorefter der opstår en slags krampetilstand af musklerne inde omkring nakken.

Er et hold i nakken farligt?

Det primære nakkehold er med sikkerhed en helt ufarlig tilstand på trods af, at det kan være meget smertefuldt og forhindre dig i at gøre det, du plejer.

Hvad kan jeg selv gøre ved mit hold i nakken?

Det vigtigste er, at du bevæger nakken så meget som muligt inden for smertegrænsen. Det hjælper ikke at forcere bevægeligheden ved at bevæge nakken kraftigt, på trods af smerten. Det kræver derfor også en portion tålmodighed, da det ofte tager noget tid før musklerne slapper helt af igen.

3 gode råd til dig, der har hold i nakken

  • Bevægelse
  • Varme
  • Smertestillende medicin

Bevægelse af nakken kan f.eks. være med udspændingsøvelser, som får musklerne til at slappe af, så den normale muskelfunktion omkring nakken genoprettes. Nederst i artiklen her, får du tre gode udspændingsøvelser.

Varme har ofte en gavnlig effekt, da varmen får både nakkemusklerne og kroppen generelt til slappe af. Tag f.eks. et varmt bad eller læg dig 20 min med en varmepude.

Smertestillende kan også have en god effekt, ved at få musklerne til slappe af, så du bedre kan bevæge nakken. Vi anbefaler en dialog med din egen læge vedrørende medicin og husk altid at læse indlægssedlen, inden du indtager smertestillende medicin.

Kan en fysioterapeut hjælpe medbehandling af hold i nakken?

Fysioterapeuter kan næsten altid hjælpe dig, hvis du har fået et hold i nakken.

Behandlingen starter altid med en grundig undersøgelse, især af bevægeligheden i dine nakkeled. Herefter vil fysioterapeuten typisk forsøge at genoprette så meget af din nakkes bevægelighed som muligt. Det kan opnås ved at arbejde specifikt med manuel behandling af nakkens led og muskler, gennem forskellige øvelser og ved at udspænde nakkens muskler og led.

Fysioterapeuten kan også rådgive dig om, hvordan du selv kan følge op på behandlingen og dermed forebygge, at du får hold i nakken igen.

3 gode udspændingsøvelser til dig med hold i nakken

Øvelse #1 - Statisk retraktion med elastik

Øvelse #2 - Rulle med skuldre

Øvelse #3 - Udstræk af nakke til siderne

Generelle sider BeneFiT Danmark